At få fokus på ressourcer og kompetencer hos elever, giver mulighed for at lærere ser nye perspektiver og potentialer.

Lærerenes fundament for undervisning styrkes, og på den måde skabes en win-win for skole, lærere og elever. 

LØFT-skolen er en pamflet af forskellige aktiviteter, der ydes enkeltstående eller i kombination, og som alle har til formål at øge elever og lærers trivsel samt sikre inklusion af alle samt et højt fagligt læringsmiljø.  

LØFT-Skolen består af et eller flere elementer:

  1. Trivsels arrangementer til klasser, hvor børn, forældre og lærere sammen arbejder på at øge klassens trivsel. Et par timer med leg, øvelser og refleksion skaber energi mellem børn og voksne, og giver vigtig næring til et skole-liv i trivsel.

  2. Klasseudvikling med konsulenter direkte i undervisningen og uden nogen form for forberedelse. Forløbet designes, så det matcher skolens ønsker og behov. 

  3. Coaching og supervision af lærerteam med undervisning og træning. Lærerne vil få konkrete værktøjer, der direkte kan anvendes i undervisningen og skabe et kompetenceløft.

  4. Ledelsesudvikling for skoleledelsen, der centrerer sig om personlig gennemslagskraft, et godt psykisk arbejdsmiljø og opkvalificering MU-samtaler.

Tilgangen bygger på principperne i WOWW - Working on What Works, hvor det centrale er at coache lærerne til at gøre mere af det, der virker i klassen. WoWW blev igangsat som et pilotprojekt af Insoo Kim Berg i 2002 i Fort Lauderdal, USA, og bygger på den løsningsfokuserede tilgang. I dag eksisterer er der hele skole, der står på dette fundament, bla. flere i Sverige.

GettyImages-153591701.jpg
Klassen er blevet mere stille, man får mere lyst til at sige noget...lære noget.
— Christian 5B, Fuglsanggårdsskolen, Virum
Jeg har haft elevsamtaler og har selvfølgelig spurgt ind til trivslen og larmen. Alle uden undtagelse synes, det er blevet meget bedre.
— Jette Baastrup, Klasse- og AKT-lærer, Ravnsholtskolen i Allerød