Faglig fødselsdagskonference 2. oktober

Vi kommer til at have en fest, når Solutionsbywulf fejrer sine første 10 år med en faglige dag. Det skal være en dag, hvor vi både kan blive inspireret og hvor danske løsningsfokuserede praktikere kan få en anledning til at mødes og netværke - for det gør vi for sjældent :)

Faglig Fødselsdagskonference holdes på Kulturstedet Lindegården i Stuerne, Peter Lunds Vej 8 / 2800 Kgs. Lyngby.

Dagen er gratis, du tilmelder dig ved at sende en mail til kontakt@solutionsbywulf.dk med navn, og arbejdsplads. Du kan kun tilmelde dig selv og altså ikke reserverer seks pladser til dine kollegaer, da der er begrænset antal pladser.

Programmet for dagen ser således ud:

09:30 - 10:00 –  Tjek ind, kaffe / the 

10:00 - 10:10 – Velkommen til Faglig Fødselsdags Konference v. Anne-Marie Wulf

10:10 - 11:10 – Effort focused interviewing – Are we still doing solution focused brief therapy? med Harry Kormann, SIKT, Malmø

11:10 - 11:20 – Kaffepause

11:20 - 12:20 – Løsningsfokuseret Hesteguidet terapi, - et alternativt behandlingstilbud med Nete Guldbrandsen, Små & STORE.

12:20 - 13:10 – Frokost med lunchbags 

13:10 - 14:10 -  Open Space faciliteret af Karin Pharés

14:10 - 14:20 - Kaffepause

14:20 - 15:50 - Rumour-sharing on the Emergence of Solution-Focussed Practice: In Going Forward, What Can We Learn From the

Early Years?by Jonas Wells, Sweden.

15:50 - 16:00 – Afslutning

16:00 - 17:00 – Hæng ud og netværk med et glas bobler i hånden ;-)  


Effort focused interviewing – Are we still doing solution focused brief therapy?

Showing appreciation and offering praise is an important part of what sf-practitioners do.

Early 2018 we (Jocelyne Korman and I) were reminded of the work of experimental psychologist Carol Dweck. She has shown that praising children for qualities (smart, thoughtful, etc.) or for “working hard” led to extremely different outcomes when it came to both performance and the level of challenges that children took on after they were praised for one or the other.

It reminded us of what Steve de Shazer and Insoo Kim Berg taught us in the 80’s when we started learning SFBT. “It is more important to give compliments for what people have tried rather than for what they have been successful with”.In order to credibly compliment efforts, one needs to have created descriptions of what the clients’ did try, so we started interviewing about what people had tried to do / had thought of trying / were thinking about trying to solve their problem and/or to move towards their miracle picture.

We quickly noticed that over the 30+ years that we have been trying to learn solution focused brief therapy we have become pretty good at interviewing about qualities and successes (interviewing “as if the client is smart”) but we have not developed our skills in interviewing about efforts e.g. “as if the client has worked hard”.

We will present a piece of Dweck’s research, talk about a case, talk about effort-focused questions and discuss when these kinds of questions might be useful and if this work is part of solution focused brief therapy or part of “doing something different” when what we generally do doesn’t work.

Harry Korman er svensk psykiater, og har arbejdet indenfor børnepsykiatrin samt misbrugsbehandling. Siden 1980’erne har Harry fordybet sig i den løsningsfokuserede tilgang og var nære venner med Steve de Shazer frem til dennes død i 2005. Siden 1996 har Harry haft klinisk praksis på SIKT i Malmø med familier, børn, voksne og par samt superviseret og undervist på en lang række felter. Harry er læge, specialist og Børne- og Ungdomspsykiatri, leg. psykoterapeut og supervisor i familieterapi. Nås direkt på harry@sikt.nu


Løsningsfokuseret hesteguidet terapi - et alternativt behandlings- og foranstaltningstilbud

Som tidligere studerene på Dansk Løsningsfokuseret Institut har jeg arbejdet med at udforske egne teorier om at heste er løsningsfokuserede, og har været nysgerrig på, hvad der sker når vi arbejder med heste og klienter i et fælles tredje.

Som løsningsfokuseret praktiker bruger jeg hesten i mit daglige arbejde, og arbejder med børn og voksne som bringer deres livs udfordringer i spil. I dét arbejde fungerer hesten som min assistent, den giver mig informationer om klienten, hvilket ofte giver et langt mere konkret billede af klientens tilstand her og nu. Klinten får konkrete oplevelser med hesten, som hjælper til at skabe balance i nuet.

Lige siden jeg opdagede den løsningsfokuserede tilgang, har jeg været optaget af denne metode, i at dygtiggøre mig og forske i mine antagelser om, at heste er løsningsfokuserede i deres måde at leve på. De gør nemlig det mange homo sabines stræber efter i den moderne verden ved at være tilstede og nærværende i nuet.

I oplægget vil jeg komme omkring mit fordybelsesarbejde med at koble hesteterapi med den løsningsfokuserede tilgang, samt hvordan det viser sig i min praksis. Jeg håber meget at kunne komme til at vise til film fra praksis, så deltagerne kan få indsigt i denne særlige terapeutiske tilgang.

Nete Guldbrandsen er indehaver af virksomheden “små & STORE”, der tilbyder coaching og behandlingsydelser til private samt myndigheder. Uddannet hos Solutions Surfers i Pure efter følgende som Master Solutionfocused Practitioner hos Dansk Løsningsfokuseret Institut 


OPEN SPACE

Faciliteret af Karin Pharés. Open space er en møde/ samtaleform skabt i midten af 1980érne af organisationskonsulent Harrison Owen da han opdagede, at de mennesker, der deltog i hans konferencer elskede kaffepauserne mere end de formelle præsentationer og gruppearbejder.

Open Space har ikke en hovedtaler eller forud annoncerede workshops, ingen panel diskusssioner, etc. I stedet bliver deltagerne opfordret til skabe deres eget indhold.

  • Enhver der ønsker at starte en diskussion eller aktivitet skriver det op på et flipover papir – med store typer – så alle kan se.

  • OG rejser sig op og annoncerer denne aktivitet overfor gruppen.

  • Derefter vælges et sted i lokalet, - eller udenfor, hvor man ønsker at afholde sin aktivitet eller drøftelse.

  • Aktiviteten og tidspunktet bliver sat op på væggen, og når alle har annonceret ønsker til diskussioner/aktiviteter er det tid til ”Landsby-markedspladsen”.

  • Deltagerne vandrer rundt og kigger på væggen/væggene – og vælger, hvad de har lyst til at deltage i.

Open Space er ifølge Owen, bedre designet end de fleste planlægningsudvalg ville kunne præstere. Det er også kaotisk, produktivt og sjovt. Ingen har kontrol. En hvirvelvind af aktiviteter er guidet ved hjælp af en håndfuld simple Open Space principper. principles.

Open Space skaber et åbent rum. En enkel, men meget stærk ramme, skaber vilkår for en dynamisk proces med diskussion og samarbejde. Hver eneste deltager bidrager med sin kompetence og kreativitet og har direkte indflydelse på det endelige resultat.

I Open Space gælder 4 principper:

  1. De der end måtte deltage, er de rette personer

  2. Hvad der end sker, er det eneste, der kunne være sket

  3. Det starter når tiden er inde

  4. Når det er slut er det slut

- og en lov ”de to fødders lov”:
Hvis en deltager under forløbet kommer i en situation, hvor han/hun ikke lærer noget, skal deltageren bruge sine to fødder til at gå til et mere produktivt sted. Det betyder at en deltager har mulighed for at gå fra en aktivitet til en anden – uden at skulle forklare sig. Det betyder også at nogle deltagere hopper rundt til aktiviteter som receptionsgæster. Owen hylder disse deltagere og kalder den humlebier, der bestøver. Han hylder også de deltagere, der bruger loven om de to fødder til helt at melde sig ud i en periode. Han kalder dem sommerfugle, fordi de skaber stille centre, hvor man kan reflektere eller skaber nye tilfældige workshops.

Karin Pharés er cand. mag. i pædagogik, master i Udvikling og Forandring, og arbejder i dag som konsulent i PPR, Rudersdal Kommune. Karin har bidraget til udviklingen af undervisningsdesignet af uddannelserne på Dansk Løsningsfokuseret Institut, og fungerer idag som konsulent og censor på instituttet.


Rumour-sharing on the Emergence of Solution-Focussed Practice: In Going Forward, What Can We Learn From the Early Years?

A warm welcome to anyone interested in how our SF practice emerged. For Jonas Wells, an SF practitioner and coordinating manager within the public sector in South Dalarna Sweden, it is a question of both intellectual honesty but also something that feeds endless inspiration and learning. The rumours that make up the story of how SF emerged is rich and gives food for thought. I am not sure if anything “new” will be presented, but thoughts and questions emerging from Jonas’s envisioning of the history might tickle and inspire your own practice and continuous learning. Jonas will be sharing significant learnings for him. He says “It has already altered the way I look at, talk about and perform SF in my many contexts as a manager/leader, trainer, and colleague in pursuit of better worlds. I offer no guarantees that this might make a difference for you, but I guarantee a hearty welcome. Will you join me? Please do!".

Jonas Wells er svensk antropolog, der gennem en årrække har arbejdet som koordinator, formidler, leder mm. mellem forskellige svenske instanser.